Vijf tips om lekker buiten te bewegen

buiten bewegen

Vijf tips om lekker buiten te bewegen

Hoera, ‘t is volop lente! Heb jij het buiten sporten al weer opgepakt? Met deze vijf tips voorkom je blessures en ben je dubbel gemotiveerd om weer lekker aan de slag te gaan.

Goodbye winterslaap

Nu de zon wat vaker doorbreekt, is dit hét moment om het buiten sporten weer op te pakken. Hoe doe je dat verantwoord als je een tijdje niet hebt gesport? Stijn Verwey, geeft je tips, zodat je met meer plezier het bewegen weer oppakt.

Je kunt zelf altijd de eerste stap zetten, zo kun je vaker de fiets pakken. Een rondje gaan hardlopen of wandelen. Houd je van een andere activiteit, ga hiermee aan de slag! Vooral nu het steeds lekkerder weer wordt.

De tips van de fysio:

  • Rustig beginnen voorkomt blessures
    ‘Als je een tijdje niet hebt gesport is het belangrijk dat je rustig begint’, zegt Stijn. ‘Spieren kunnen zich snel aanpassen omdat deze goed doorbloed zijn. Een beetje spierpijn na het sporten is daarom niet erg. Let wel op dat je pezen zes tot acht weken de tijd nodig hebben om zich aan te passen aan de sportbelasting. Als je een tijdje niet veel hebt gedaan, begin dan liever met fietsen, wandelen, skeeleren of zwemmen, dan meteen hardlopen.’
  • Kleed je voldoende warm en zorg voor de juiste schoenen
    ‘In het voorjaar kan je beter iets te warm, dan iets te koud gekleed zijn. Zeker voor de pezen die al wat minder goed doorbloed zijn, kan het vervelend aanvoelen (b.v. aan knieën of polsen) als deze aan kou worden blootgesteld. Begin je met hardlopen, zorg dan dat je naar een goede schoenenwinkel gaat waar ze meekijken welke schoenen het beste voor jou zijn.’
  • Stel jezelf een (haalbaar) doel
    ‘Je hoeft natuurlijk niet gelijk een marathon te lopen. Je kan ook aan kleinere sportevenementen meedoen, of bepaal voor jezelf een gewichtsdoel. Regent het, dan kan een doel je motiveren om toch de deur uit te gaan.’
  • Let’s make it fun!
    ‘Zoek iets wat jij leuk vindt en zoek een groepje of maatje met wie je afspreekt. Zo is het leuker en geef je minder snel op. Uit onderzoek blijkt dat iets pas na 21 keer een gewoonte gaat worden. Stel je daar op in en hou vol!’
  • Doe een yoga routine
    ‘Yoga wordt snel als iets zweverig gezien. Dit is niet terecht, want de laatste jaren wordt het door heel veel sporters gebruikt in de opwarming van een training. In dit filmpje wordt een aantal yoga basisoefeningen voorgedaan die kunnen helpen om je lichaam klaar te maken voor de sportactiviteit. Mijn advies: Doe drie keer in de week de oefeningen van dit filmpje.’

Tot slot zegt Stijn: ‘Twijfel je nog over hoe je moet starten? Je kan altijd even langskomen in onze praktijk. Voor vragen of je op weg te helpen!

Kortom; ga aan de slag met sporten. Doe vooral de activiteit waar je zelf energie en plezier uithaalt. Zet kleine stapje en je zult merken dat het erg plezierig is. Daarnaast levert het je veel op, op de langeretermijn. Bij Fysio Verwey helpen we je graag met vragen of tips. Neem gerust contact met ons op!